2021. július 6., kedd

Életem 16 pillnata a TÖVIS - VIRÁG című gyűjteményemből


 

 

Életem 16 pillanata a TÖVIS – VIRÁG című gyűjteményemből‎ ‎

 

TÖVIS – VIRÁG‎ ‎

 

Kis életem nagy történései

‎/Családomról érzékenység okán nem szól a fáma/‎

6. Rész

Siker – kudarc -- siker‎

 

‎15 éves voltam: tele ambícióval, energiával, tudás-szomjjal. Nem ‎tudtam mihez kezdjek; szárnyaló vágyaim a földre kényszerültek. ‎Amilyen munka adódott, azt végeztem: epret szedtem naponta 15 forintért, ‎csemete-kertben kapáltam, segítettem Anyámnak ablakot pucolni, ‎kertészkedni, amikor ilyen munkát vállalt. Reggelit, ebédet, ‎uzsonnát vittem Édesapámnak az aratáshoz, masinázáshoz. Ősszel ‎krumpli, cukorrépa, kukorica betakarításában segédkeztem ‎nővéremmel együtt szüleinknek.

‎1957-et írtunk: az 1956-os forradalom nyoma az országon, az ‎emberek lelkén még minden vetületében csordultig ott volt - terhe ‎és áldása bizonytalan jövőt sugallt.‎
Nem volt könnyű munkahelyet találni.‎
Nővéremnek sikerült. Dolgozott, mert szükség volt ‎rá. ”Nagy úr a muszáj” – mondta Anyám, miközben sajnálkozva ‎morzsolt el egy könnycseppet nővérem korával, fizikai állapotával ‎kapcsolatban.‎

Egy napon nővérem lelkendezve mesélte, hogy a munkatársnője ‎olvasta a megyei lapban: lehet jelentkezni gyors- és ‎gépíró iskolába a 8 osztályt végzetteknek.

 Izgatott öröm lett úrrá ‎rajtam, bár fogalmam sem volt, hogy a gyorsírás mit takar. ‎Különleges írásmód – magyarázta nővérem. Mindössze két éves ‎iskola. ‎
Szüleinket erről viszonylag könnyen sikerült meggyőzni ‎nővérem segédletével.

‎/Ma már tudom azt is, hogy a gyorsírást Ciceró felszabadított ‎rabszolgája: Tiró találta fel, hogy írnokként követni tudja Ciceró ‎beszédeit./‎

Beiratkoztam. A gyorsírás érdekessége magával ragadott, de a ‎gépírást lélektelen,  gépies tevékenységnek éreztem olyannyira, ‎hogy októberben már sorozatban hoztam a 2-eseket.‎
Anyám felháborodott: „Ezért nem fizetünk havi 80 forint tandíjat, ‎nem veszünk minden másnap egy füzetet, aztán meg a buszt és ‎vonatköltséget sem fizetjük. Még csak az kell, hogy megbukj! ‎Vagy tanulsz rendesen, vagy kiveszlek az iskolából!”

‎Ez hatott.‎
Innentől kezdve mint az őrült tanultam.‎
Karácsonyra már gépírásból az iskola legjobbja, a következő ‎évben pedig az ország legjobbja lettem: megnyertem az országos ‎gépíró bajnokságot.  54 iskola indult a versenyen.‎

 Gyorsírásból „minősített magas-fokú”, „parlamenti gyorsíró” képesítést ‎szereztem.

‎Persze ennek elérése nemcsak az én érdemem, nemcsak magamnak köszönhetem, hanem a családunknak is.
Szüleimnek, akik az anyagi hozzájáruláson kívül mindent ‎megtettek tanulásom, sikerem érdekében.
Nővéremnek, aki hírül hozta az általam elérhető tanulási ‎lehetőséget, és keresetének egy részét taníttatásomra fordította.

Hálás köszönet érte!‎

Gimnáziumi és főiskolai tanulmányokat munka mellett – esti ‎iskolákban folytattam.‎

Mennyire igaz és bölcs a mondás: „Ha nem teheted azt, amit ‎szeretsz – szeresd azt, amit tehetsz!”‎

Bejött!!!

Bizonyítványaim:

 


 

 

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése